Gå til sideindhold

Microbit

 

Micro:bit er en programmerbar mikrocomputer. Den kan udstyres med adskillelige sensorer, som har fællestrækkene: lys, lyd, bevægelse, måleenhed og trådløs signal. Man kan tilkoble sensorer som LED-pære, afstandsmåler, bevægelses- sensor, regn- og jordmåler, motorer, højttaler, WIFI, Bluetooth og mange andre spændende moduler.

 

 

Forløb

I forløbet bliver eleverne introduceret til Micro:bit’en og blokprogrammering, hvor vi bl.a. skal arbejde med tal, tekst og data. Forløbet sættes i gang med et op- læg om Micro:bit’ens opbygning. Afhængig af klassetrin og fag får eleverne en kort introduktion af lav-volt elektricitet. Efterfølgende skal vi arbejde med nogle korte tutorials for at afprøve og forstå blokprogrammering.

 

Micro:bit er med til at forbedre elevernes kompetencer i matematik og naturfa- gene og samtidig øge elevernes teknologiforståelse. Forløbet er med til fremme elevernes kompetencer og teknologiforståelse, ved at de relaterer deres viden til virkelighedsnære cases og opgaver inden for teknologi. Herunder vil vi arbejde hen imod programmeringsverdenen med Micro:bit, hvor eleverne får en kom- bineret praksisfaglig viden med programmering, matematik samt naturfagene.

 

 

Understøtter fælles mål i følgende fag

Matematik, fysik, natur/teknologi, geografi og biologi

 

 

Kompetencemål

  • Eleven kan forbinde matematik og naturfag til teknologiske kontekster
  • Eleven kan beskrive simple teknologiske og naturfaglige problemstillinger
  • Eleven kan beskrive processen fra idé til produkt og omvendt fra produkt til idé
  • Eleven kan deltage i designprocesser i et natur/teknologisk problemfelt
  • Eleven kan lave elektriske kredsløb ud fra enkle diagrammer
  • Eleven kan danne overblik over implementering af matematik og naturfag i virkelighedsnære cases

 

Færdigheds- og vidensmål

  • Eleven har viden om elektroniske kredsløb, simpel programmering og tran mission af data
  • Eleven kan designe enkle teknologiske løsninger på udfordringer fra hverdag og samfund
  • Eleven kan med modeller beskrive elektriske kredsløb
  • Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende elektronisk og digital styring

 

 

Antal undervisningsforløb

2-4 moduler (1 modul = 90 min.)

Kontakt Os

Abdul Coban

telefon: 50 70 13 39

mail: abcob@ishoj.dk

 

 



Senest opdateret 08.08.2023 10:58 af DANDI

Apricore logo