Flere og flere unge lytter til podcasts, og det er ikke uden grund. Det at lytte til andre mennesker, der diskuterer eller fortæller om et givent emne, er spændende og medvirkende til at skabe refleksion hos den enkelte lytter. I dette forløb arbejder vi med podcast som et fagligt redskab, der er med til at få eleverne i tale.
Forløb
Vi laver vores egne podcasts, der er fagligt funderet i et/flere fag, hvorfor elevernes podcasts virker fremmende for deres læring og refleksion. Da forløbet kan tage udgangspunkt i flere forskellige fag, vil indholdet afspejle det emne, der arbejdes med inden for det givne fag. I historiefaget kan podcast bl.a. anvendes i forbindelse med udvalgte cases eller historiske begivenheder, der diskuteres og reflekteres over i elevgrupper. Eleverne kan derfor blive pålagt at vælge en historisk karakter eller begivenhed, som skal diskuteres og fremlægges i den enkelte podcastgruppe. I danskfaget kan podcasten bl.a. tage udgangspunkt i en analyse af et givent værk, en artikel, en novelle eller andet. Det er udelukkende fantasien, der sætter grænser.
Understøtter fælles mål i følgende fag
Podcast er anvendeligt i alle fag, men tematisk primært i fagene dansk, samfundsfag,
historie og engelsk
Færdigheds- og vidensmål
Historie – afhængig af forløbets karakter:
• Kronologi, brud og kontinuitet
• Historiske problemstillinger og løsningsforslag
• Kildeanalyse
• Historiske scenarier
Dansk – afhængig af forløbets karakter:
• Forberedelse
• Planlægning
• Forberedelse
• Fremstilling
• Oplevelse og indlevelse
• Perspektivering
• Dialog
• Krop og drama
• It og kommunikation
• Sproglig bevidsthed
Forløbets varighed
2-8 lektioner (Ring og aftal nærmere)
Kontakt Os
Senest opdateret 08.08.2023 10:43 af DANDI