SUP er et optimalt tilbud til elever, som skal introduceres til vandsport, idet aktiviteten udfordrer på et niveau, som alle kan være med på forudsat at de kan svømme. Når elever arbejder med SUP handler det først og fremmest om at blive tryg ved at lave udstyrsaktiviteter i vand, dernæst handler det om balance og kontrol
med board og til sidst handler det om at sejle og navigere med boardet.
Forløb
I løbet af en dag bliver eleverne bekendte med udstyret, ligesom de bliver bekendt med elementær søsportssikkerhed. Da det langt fra er alle elever der er trygge ved vand, ligesom ikke alle før har haft våddragt på, så er der stort fokus på at skabe en tryg oplevelse for alle elever med udgangspunkt i den enkelte elevs tryghed. En dag med SUP board starter med at lære om sikkerhed og udstyr. Derefter skal eleverne i vandet med deres board, hvor de gennem forskellige øvelser lærer at komme op på boardet, at stå på det og anvende simple padleteknikker. I løbet af en dag med SUP board bliver eleverne således bekendte med det mest elementære inden for brug at boardet og adfærd i forbindelse med vandsportsaktivitet. Det er bestemt muligt at booke et længere forløb, fx over 3 undervisningsdage, hvor eleverne kombinerer SUP board med ”Vild Mad” forløbet.
Understøtter fælles mål i følgende fag
Idræt
Kompetencemål
- Eleven kan anvende komplekse bevægelsesmønstre i udvikling af en alsidig idrætspraksis
- Eleven kan analysere samspil mellem krop, træning og trivsel
Færdigheds- og vidensmål
- Eleven kan vurdere kvaliteter ved friluftsaktiviteter på land og i vand
- Eleven har viden om planlægning af friluftsaktiviteter
- Eleven kan sikre sig selv i vand
- Eleven kan begå sig ansvarligt i og på vand
- Eleven har viden om regler for sikker adfærd i og på vand
Målgruppe
Forløbet er tilegnet til elever fra 6. klasse til 9. klasse.
Antal undervisningsforløb
2-3 moduler (1 modul = 90 min.) eller én skoledag
Kontakt os
Senest opdateret 08.08.2023 10:51 af DANDI