Gå til sideindhold

Bow Tag

 

Bow Tag er et spil for hele klassen. Spillet fungerer ligesom paintball, hvor man eliminerer modstanderne ved at skyde dem. Fordelen ved Bow Tag er, at man har sejt udstyr som man hurtigt lærer at betjene, men det gør ikke ondt at blive ramt. Spillet har høj intensitet og plejer at være et stort hit, der inddrager alle i klassen.

 

Forløb

Alle spillere bliver udstyret med maske, bue, pil og underarmsbeskytter. Herefter handler det om at eliminere modstanderne ved at skyde dem på kroppen med pilene. Pilene er udstyret med en pude på spidsen, så det ikke gør ondt eller laver blå mærker. Spillet kan udformes på forskellige måder alt efter antal deltagere og spillets overordnede formål, som fx leg, teambuilding eller strategi og procesorientering. For de utrænede spillere starter vi altid med en grundig indføring i sikkerhed og skydeteknik, så den enkelte spiller bliver tryg ved udstyret og får øvet målskydning. Herefter er banens beskaffenhed helt afgørende for, hvordan spillet kan udforme sig – Dvs. om vi er indendørs eller ude i det fri.

Forløbet kan også implementeres på andre årgange og i andre sammenhænge.

 

Kontakt os for mere info her

 

Understøtter fælles mål i følgende fag

Dansk og idræt

 

Kompetencemål

  • Fællesskab og sammenhold: Bow Tag er oftest et spil, som ingen af eleverne har prøvet før. Alle er derfor ligeværdige i deres erfaring med bue og pil
  • Det giver et fælles afsæt og en fælles erfaring omkring et nyt spil
  • Personlige kompetencer: Den enkelte elev oplever sig selv i en ny situation
  • Det er nyt for de fleste at have maske på, og være i en kampsituation, hvor man skal holde øje med spillet, mens man spænder sin bue og undgår at blive ramt
  • Sociale kompetencer: Bow Tag er et spil der fordrer kommunikative kompetencer med stort fokus på samspil og fælles taktik. Både før, under og efter spillet er der høj energi, som inddrager den enkelte i samhørigheden omkring det nye spil
  • Faglige kompetencer: Bow Tag arbejder med kropskendskab i forhold til brugen af bue og pil, stresspåvirkning, udformning af strategi, kommunikation og optimal udnyttelse af holdet og banens beskaffenhed

 

Færdigheds – og vidensmål

  • Eleven kan fastholde koncentration og fokus i idrætsudøvelse
  • Eleven får konkret erfaring med bue og pil i en kampsituation
  • Eleven har viden om koncentration i relation til kropskontrol
  • Eleven får viden om taktik i et specifikt kampspil

 

Målgruppe

Forløbet er tilegnet til elever fra 6. klasse til 9. klasse.

 

Antal undervisningsforløb

1-3 moduler (1 modul = 90 min.)

Kontakt os

Mogens Hadberg-Rasmussen

telefon: 60 45 11 13

mail: mogha@ishoj.dk

 

 

 

 



Senest opdateret 08.08.2023 11:02 af DANDI

Apricore logo