Motorsporten sætter sine spor i udviklingen af fremtidens transportmidler. I sin konstante søgen efter at skabe det bedste og mest konkurrencedygtige materiale, udvikler motorsportens ingeniører konstant på mekanik, teknik og ydeevne.
Forløb
Klasserne inviteres til at deltage i et 4 uger langt tværfagligt undervisningsforløb
med undervisningsopgaver til historie, samfundsfag, matematik, fysik/kemi og idræt. I starten af forløbet inviteres klassen til et besøg på IMC, hvor de foruden at køre i gokart også skal arbejde med forskellige idræts-, fysik-, mekanik- og samarbejdsopgaver. Inden besøget skal eleverne deles i grupper af 3-4 elever, hvor de skal arbejde med holdnavn og slogan. Derudover skal eleverne arbejde med FN’s 17 Verdensmål, som de skal præsentere på dagen (se side 7 og 8 i kompendiet). Ved tilmelding til forløbet fremsendes undervisningsmateriale med lærervejledning og elevhæfter til klassens kontaktperson. Materialerne kan dog også læses og hentes i PDF-format ved at klikke her.
Understøtter fælles mål i følgende fag
Historie, samfundsfag, matematik, fysik/kemi og idræt
Færdigheds- og vidensmål
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt (historie)
- Eleven kan tolke enkel statistik (samfundsfag)
- Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt (matematik)
- Eleven kan indsamle og vurdere data fra egne og andres undersøgelser i naturfag (fysik)
- Eleven kan analysere aktuelle problemstillinger forbundet med idrætsudøvelse (idræt)
- Eleven har viden om uddannelsesveje og senere jobmuligheder lokalt, nationalt og internationalt (uddannelse)
Kompetencemål
Idræt:
- Eleven kan vurdere idrætskulturelle normer, værdier og relationer i et samfundsmæssigt perspektiv
- Eleven kan vurdere samspil mellem krop, træning og trivsel i et aktuelt og fremtidigt perspektiv.
Fysik:
- Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi
- Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med fysik/kemi
Matematik:
- Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser.
- Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed
Historie:
- Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
Samfundsfag:
- Eleven kan tage stilling til og handle i forhold sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger.
Da forløbet omfatter en del fag, og dermed dækker mange færdigheds- og vidensmål, henvises der til s. 90 i undervisningsmaterialet (se ovenstående link).
Forløbets varighed
1 event på IMC (Ishøj Motor Center) fra kl. 9.15-14.15 på aftalt dato. Dertil forventes det, at klassen afsætter tid til at arbejde med undervisningsmaterialet i benævnte fag i ca. 4 uger.
Kontakt os
Navn: Mikkel
Tlf. nr.: 29 82 41 07
Mail: mb@dasu.dk
Navn: Michella
Tlf. nr.: 29 29 98 79
Mail: ms@dasu.dk
NB! Efter aftale med skolerne, er der en egenbetaling på 1000,- kr. for dette forløb. Den enkelte skole kan som udgangspunkt max. booke to forløb.
Senest opdateret 08.08.2023 10:51 af DANDI